Uusi kone 14v jälkeen, osat vain tilausta vaille valmis.

Olen aivan turhan pitkään odottanut, oikeastaan niin pitkään, että harrastus on siitä kärsinyt.
EDIT: En tarvi WIFI:ta
Mietin jos laittaisin tilaukseen kun juuri äsken RM850x ja T500 hinta laski, ja ne antoivat parhaan vaikutuksen noista pcpartpicker listani vaihtoehdoista.

Tiedän että systeemi olisi hyvin epätasopainoinen vanhalla näytönohjaimella, mutta GTX 1060 3GB on aivan tarpeeksi Rimworld:iin ja 9600x antaa mahdollisimman paljon vastinetta (vanhoille) peleille jotka nojaa paljon yhdelle ytimelle.

Sitten (2v?) myöhemmin CPU/GPU päivitys (11800X3D ja RTX 6070 EDIT: tai AMD vastaava) ja 4K 240hz OLED näyttö.

Alun perin kirjoitin miten ja millä perusteella valitsin osat ja mitkä pelit kiinostavat, mutta venyi turhan pitkäksi:
Olen viimeiset 2v suunnitellut uutta konetta netti/pelit/viihde/AI käyttöön, mutta en suostu maksamaan tämän hetkistä AI premiumia Nvidialle. 14v vanha (i5-2500K 8GB) kone palvelee edeleen selain käytössä, mutta epäilyttää osien ikä.

Pitäisi olla energiatehokas, mahdollisimman hiljainen ja pölynkestävä. Ei ylikellotuksia (paitsi XMP/EXPO), alivoltitus ehkä jos uskaltaisi alkaa säätämään.

9800X3D + 5060ti 16GB olisi muuten hyvä, mutta vanhenisi nopeasti kun myös seurailen 4K 240hz OLED näyttöjä.

Kompromissini: 9600X + vanhasta koneesta otan GTX 1060 3GB:n ja kärsivällisesti odotan RTX 60 sarjoja isommilla VRAM:eilla jotka eivät maksa liikaa (toiveikasta jattelua?), 11800X3D prossua ja parempia OLED näyttöjä (tällä hetkellä vanha 1440p 165hz TN LCD EDIT: G-Sync, ei FreeSync:iä).

Valitsin B850 Livemixer emolevyn audio koodekin takia, koska luin ongelmista S/PDIF ja ALC4080 yhdistelmästä. Ostan jossain vaiheessa Genelec (8030C?) kaiuttimet + F Two 2.1 setin, minkä liitän suoraan emolevyyn S/PDIF kaapelilla. Vanha äänikortti jää varmaan pois uusien ajurien puutteen takia, mutta laitoin sen kuitenkin tuohon pcpartpicker listaan.

RTL8125BG verkkopiiristä en saanut selkeää kuvaa onko se enää ajankohtainen ongelma.

Pelaamis taustaa mikä on hyvin CPU painoitteinen:

Uudet pelit mitkä herättää kiinnostusta: Helldivers 2, Kingmakers, Warhammer 40,000: Space Marine 2, Killing Floor 3 ja DOOM: The Dark Ages, mutta ei ole mitään kiirettä kun on Doom Eternalkin pelaamatta. Online FPS pelit oli ennen tärkeitä, nyt varmaan vähemmän.

Vanhempia pelejä: Rimworld, Risk of Rain 2, Noita, Earth Defense Force 5-6, Age of Empires II Definite Edition, ja ylipäätään kaikki sellaiset pelit jotka eskaloituu ja CPU tarve aina kasvaa loppua kohti. Tämän takia oikeastaan haluaisin vielä tehokkaamman prosessorin kun 9800X3D (eli 11800X3D).

Viimeksi muokattu:
Vanhassa koneessa kun on i5-2500K niin siihen nähden mikä tahansa moderni prossu on iso parannus. 9800X3D / 11800X3D ei mitään merkitystä kokonaiskuvassa

Datatronicista saa kasauksen ilmaiseksi koodilla iotech-kasaus, ja muut osat saman hintaisia tai halvempia

kärsivällisesti odotan RTX 60 sarjoja isommilla VRAM:eilla jotka eivät maksa liikaa (toiveikasta jattelua?)
On. Kyllä niiden suositushinnat kuitenkin on vähintään sen verran kuin nykyisessä sukupolvessa

Toukokuussa tullee AMD:n RX 9060 XT, joka saattaa olla hyvä vaihtoehto. nVidialta tuskin kannattaa odottaa muuta kuin premiumia.

Ihan hyvä setti, en näe ongelmaa. Paitsi tilaisin jäähyn Datatronic, en dronekauppa.

Tai sitten vaihdat prossuksi 8700G:n ja jätät GTX 1060:n pois..

( videolla 8700G on samaa luokkaa kuin GTX 1060 )
( 8700G voi olla sitten prosessorina vähän hitaampi kuin 9600X )

Ihan hyvä setti, en näe ongelmaa. Paitsi tilaisin jäähyn Datatronic, en dronekauppa.

Tai sitten vaihdat prossuksi 8700G:n ja jätät GTX 1060:n pois..

( videolla 8700G on samaa luokkaa kuin GTX 1060 )
( 8700G voi olla sitten prosessorina vähän hitaampi kuin 9600X )

Ei kannata, 8700G on huonompi sitten jos joskus hommaa erillisen näyttiksen. Esimerkiksi vaikka kesällä kun 9060 XT tulee...

Ei kannata, 8700G on huonompi sitten jos joskus hommaa erillisen näyttiksen. Esimerkiksi vaikka kesällä kun 9060 XT tulee...

6000-sarjaa pitänee odottaa 2 vuotta.. Sen voi ajella tuolla ja ostaa sitten myös uudemman X3D-prosessorin. Tietenkin, nämä kaikki on valintoja, mutta en itse kierrättäisi noin vanhoja osia.

On 9600X:ssäkin näytönohjain, mutta ei taida olla noin tehokas. Kyllä silläkin 2d-pelejä pelailee.

6000-sarjaa pitänee odottaa 2 vuotta.. Sen voi ajella tuolla ja ostaa sitten myös uudemman X3D-prosessorin. Tietenkin, nämä kaikki on valintoja, mutta en itse kierrättäisi noin vanhoja osia.

On 9600X:ssäkin näytönohjain, mutta ei taida olla noin tehokas. Kyllä silläkin 2d-pelejä pelailee.

No miksei käytä vaan sitä olemassaolevaa 1060:ttä jos se on saman tehoinen? Mikä siinä on ongelmana?

Toisekseen, miksi pitäisi odottaa 6000-sarjaa, on niitä muitakin vaihtoehtoja, varsinkin jos ei ole henkistä vendor lockiniä rasitteena?

No miksei käytä vaan sitä olemassaolevaa 1060:ttä jos se on saman tehoinen? Mikä siinä on ongelmana?

Toisekseen, miksi pitäisi odottaa 6000-sarjaa, on niitä muitakin vaihtoehtoja, varsinkin jos ei ole henkistä vendor lockiniä rasitteena?

Jossain vaiheessa tuo vanha elektroniikka vaan kuolee pois. Virtalähteen kohdalla et sanonut mitään, kun ehdotin vaihtoa - mutta sinulla nähtävästi on hyviä muistoja GTX 1060:stä, niin et voi antaa sen kuolla :)

6000-sarja oli ihan AP:n oma ehdotus. Ja julkaisusykli on semmoinen, että niitä tulee 2 vuoden välein ja 5000-sarja tuli juuri nyt -> seuraavaan 2 vuotta.

Jossain vaiheessa tuo vanha elektroniikka vaan kuolee pois. Virtalähteen kohdalla et sanonut mitään, kun ehdotin vaihtoa - mutta sinulla nähtävästi on hyviä muistoja GTX 1060:stä, niin et voi antaa sen kuolla :)

6000-sarja oli ihan AP:n oma ehdotus. Ja julkaisusykli on semmoinen, että niitä tulee 2 vuoden välein ja 5000-sarja tuli juuri nyt -> seuraavaan 2 vuotta.

No juttu on se, että virtalähde saattaa hajotessaan viedä muita osia mukanaan, näyttis tuskin näin tekee. Siksi on aivan sama käyttää vanhaa näyttistä (ostaa vaan uuden jos se hajoaakin), eikä ole mitään järkeä hommata huonompaa prossua välttyäkseen käyttämästä sitä.

6000-sarjan odottaminen on todennäköisesti myös huono ehdotus, jos ideat on paskoja niin on siitä hyvä mainita sen sijaan että hymistellään mukana. :)

Vanhassa näytössä on myös G-Sync tuki ja ei FreeSync:iä, minkä takia halusin pysyä NVidia:lla. Jos GTX 1060 ei riitä indie/vanhoihin peleihin niin päivitän sen sitten kun tulee semmoinen uusi peli jota on pakko päästä pelaamaan.

Ehkä 5060ti 16GB kun halusin hiljaisen ja viileän kortin, mutta RTX 60 sarja (tai AMD vastaavan) + 4K näyttön odottelu tuntuu tällä hetkellä paremmalta.

2500k oli oikeastaan pullonkaulana niissä vähäisissä peleistä mitä pelasin, joten on mielenkiintoista nähdä kuinka paljon enemmän GTX 1060:stä lähtee irti pelkällä CPU päivityksellä.

Kävin juuri tilaamassa kasauksen Multitronic:ista kun voin sieltä hakea ja saada tukea jos oma kyky ei riitä jossain yllättävässä ongelmatapauksessa. ASRock emolevyista on juttuja (huhuja?) miten tappaisi 9000 sarjan CPU:ita, mutta kunhan mun ei tarvi itse selvittää jos sattuu omalle kohdalle.

Viimeksi muokattu:

Se on toi @hsalonen vaan allerginen vanhalle tekniikalle. Onhan siinä pointtinsa, kun tulee helposti yhteensopivuusongelmiakin kun uutta ja vanhaa sotketaan keskenään. Nevö foget, kun olin joskus ongelmissa vanhan usb wlan tikun kanssa, ja salonen heti kommentoimassa, että heitä se vanha paska roskiin. Ja oli ihan oikeassa, heittämällä roskiin ja hankkimalla uuden wlan-kortin kaikki ongelmat korjaantuivat.

Oikeasti 10v vanha kortti voi sammahtaa hetkenä minä hyvänsä, ja olen kyllä vanhasta tekniikasta noin sanonut - erityisesti virtalähteistä. Tässä tapauksessa ei ole kuitenkaan huolta, jos ostaa 9600X:n, niin siinä on integroitu, jolla pärjää, kunnes saa ostettua uuden näytönohjaimen.

--

Lisäksi se on vähän monimutkaisempaa tuo minun vanhojen asioiden "allergiani". En ostaisi virtalähdettä takuun loputtua. En välttämättä edes käyttäisi. Enkä emolevyä. Mutta prosessorin, kyllä. Muistit, kyllä. Juuri tänään olen vielä ostamassa serverimuistia, johon hankin tod.näk. käytetyn prosessorin ja "uuden" emolevyn Kiinasta. Ajattelussani on olennaista, paljon on käyttöikää jäljellä , ja sitä ei ole 10 vuotta vanhassa näytönohjaimessa mielestäni edes vuotta.

Ja @masax wifitikku todennäköisesti oli Wifi 4, joka on myös yli 10v (yli 15v) vanha tekniikka. Siinä on kaikki huonosti, mutta se on halpaa, niin sitä saa kaupasta vieläkin. Tässä lähinnä ärsyttää, että minullakin on laitteita (erityisesti IoT), joiden takia sitä p***aa joutuu vieläkin käyttämään, mutta voin korkata pullon kuohuvaa, kun siitä viimein pääsee eroon. Niiiiin paljon ongelmia.

Ajattelussani on olennaista, paljon on käyttöikää jäljellä , ja sitä ei ole 10 vuotta vanhassa näytönohjaimessa mielestäni edes vuotta.

Hmm, vanhempien nettiselauskoneessa on edelleen GTX 660 ti puskemassa kuvaa näytölle. Ihan hyvin on toistaiseksi toiminut, vaikka sillä on jo vuosia negatiivista elinikää... :hmm:

Toki vanha rauta voi sammahtaa koska tahansa, mutta sittenpä sammahtaa. Tappio ei ole suuri.

Ja @masax wifitikku todennäköisesti oli Wifi 4, joka on myös yli 10v (yli 15v) vanha tekniikka. Siinä on kaikki huonosti, mutta se on halpaa, niin sitä saa kaupasta vieläkin. Tässä lähinnä ärsyttää, että minullakin on laitteita (erityisesti IoT), joiden takia sitä p***aa joutuu vieläkin käyttämään, mutta voin korkata pullon kuohuvaa, kun siitä viimein pääsee eroon. Niiiiin paljon ongelmia.

Onko Wifi 4 siis selvästi huonompi kuin muut wifi-standardit? En oo niin noihin tutustunut, kun pääasiassa tulee käytettyä vähänkään nopeutta tai pientä latenssia vaativissa asioissa eetteriä.

Viimeksi muokattu:
Onko Wifi 4 siis selvästi huonompi kuin muut wifi-standardit? En oo niin noihin tutustunut, kun pääasiassa tulee käytettyä vähänkään nopeutta tai pientä latenssia vaativissa asioissa eetteriä.
Wifi4 on jo antiikkinen fossiili, kun nykyään mennään jo wifi7:ssä.

En nyt tiedä kuinka olennaista langattomien verkkojen tietoturva monelle on, mutta WPS pin ja WPA2 salasanan saa bruteforce hyökkäyksellä selville.
Mitä nyt tulee nopeuksiin niin WiFi5 on kelvannut pelailuun kunhan on hyvä signaali ja tiedonsiirrossa rajoittaa giganen portti reitittimessä.

tietysti kun maailman liikkuu eteenpäin niin vanhemmat laitteet ei tuekkaan WPA3:sta tai näitä 2.4/5/6Ghz yhdistelmä verkkoja.

Itse odottelen sitä tulevaisuutta kun neural linkillä voi striimata kaiken langattomasti suoraan omaan päähän.

Siis Wifi 4:ssä ei ole mitään kunnon monen käyttäjän tukea (MUUMIMOI) eikä kaistanhallintaa (OFDMA). Se pätkii yhteyttä koko ajan ja saan helposti "300mbps kaistan" tukkoon 100mbps yhteydellä.. Esimerkiksi vanha telkkarini , joka tuki vain Wifi 4:sta (tämä oli viime vuosikymmenellä), ei sitten toistanutkaan Netflix 4K UHD:tä, vaikka sille oli tuki. Tai toisti, mutta kuva pysähtyi välillä pariksi sekunniksi ja buffering-ikoni tuli ruudulle.

Lisäksi kantavuus on luokkaa, että makuuhuoneeseen ei toimi kunnolla seinän läpi.

Wifi 4 on sen takia käytössä, että niitä piirejä saa alle eurolla ja tukiaseman alle kympillä Kiinasta. Se, että on halpoja, ei tarkoita, että niitä pitäisi ostaa.

--

Lisäksi sukulaisilleni / tutuille on noita myyty ja minua on kutsuttu katsomaan, kun wifi pätkii ja ei toimi kunnolla. Syynä on lähes aina ollut Wifi 4.

Mitä nyt tulee nopeuksiin niin WiFi5 on kelvannut pelailuun kunhan on hyvä signaali ja tiedonsiirrossa rajoittaa giganen portti reitittimessä.

Minulla on koneeni kaapelilla kiinni, mutta tämänhetkinen sisäverkko on Wifi 5 (Ubiquitin AP:lla). Wifi 6 Mesh on itse asiassa ostettu, mutta tuo toimii nyt työläppärin (siinäkin on piuha vieressä varalla) ja telkkarin kanssa ok, eikä muut käytä wifi-kaistaa.

--

..mutta tämä tästä aiheesta.. ehkä vaan avasin sitä, että miksi vihaan Wifi 4:sta.

Olen aivan turhan pitkään odottanut tätä. Nyt tuntuu olevan oikea hetki, vaikka aion silti pihistellä näytönohjaimen kanssa.

Monster Hunter kuponki ei kuulu päätöksiini mitenkään.

Tätä on nähtävästi editoitu ostoskoria.

Varmaan Datatronic olisi halvempi (varsinkin kokoaminen), mutta ei noissa osissa ole vikaa.

Tätä on nähtävästi editoitu ostoskoria.

Varmaan Datatronic olisi halvempi (varsinkin kokoaminen), mutta ei noissa osissa ole vikaa.
Ostoskori näyttää normaalilta, ainakin minulle.

Kävin Datatronikin (35€ halvempi) läpi, mutta tuntui paremmalta ostaa läheltä ja kasattuna niin jos joku vika ilmenee niin voi viedä liikkeeseen.

Takuut oli oikeastaan isoin asia mitä jäin miettimään ennen tilausta, mutta vaikutti hyvin samanlaiselta kaikkialla (tai noh Multitronic vs, Datatronic, koska Jimms:iltä en aio ostaa).

Tuossa tilauksessa vaikuttaa menevän yli pari viikkoa, joten on tässä ainakin vielä jonkin aikaa miettiä kun maksukin on vasta haettaessa.

Viimeksi muokattu:
Ostoskori näyttää normaalilta, ainakin minulle.

Multitronicin ostoskorin komponentit siis kävin läpi sillä ajatuksella, että mitä tuossa voisi parantaa:
1746802140899.png

Ei ollut laadussa valittamista. Eikä komponenttivalinnoissa (muistit katsoin, että on EXPO, muut on tuttuja). Ihan hyviä valintoja.
Ainoastaan hinta voi noissa olla ongelma, mutta siinäkin on +-10%, niin en huomauttanut kuin kasaamisesta :)

Multitronicin ostoskorin komponentit siis kävin läpi sillä ajatuksella, että mitä tuossa voisi parantaa:

Ei ollut laadussa valittamista. Eikä komponenttivalinnoissa (muistit katsoin, että on EXPO, muut on tuttuja). Ihan hyviä valintoja.
Ainoastaan hinta voi noissa olla ongelma, mutta siinäkin on +-10%, niin en huomauttanut kuin kasaamisesta :)
Selvä homma, budgettia ei varsinaisesti koneella ollut, mutta halusin vain pitää päivitys vaihtoehdot auki tulevaisuudelle.

Kävi mielessä itsekkin kasata, vaikka kaveri viimeksi kasasi tämän hetkisen koneen, johon tein muutaman päivityksen. Olen aivan varma että saisin kasattua, mutta halusin vain sen mielenrauhan siitä, että viat eivät ole mun vastuulla.

Viimeksi muokattu:
Kävi mielessä itsekkin kasata, vaikka kaveri viimeksi kasasi tämän hetkisen koneen, johon tein muutaman päivityksen. Olen aivan varma että saisin kasattua, mutta halusin vain sen mielenrauhan siitä, että viat eivät ole mun vastuulla.

Ei ketään pakoteta kasaamaan itse. Lisäksi , ottamalla kasauksen, voit vaan viedä koko koneen liikkeeseen , jos tulee virheidenselvittelyä.

Lisäksi voi itse söhimällä taittaa pinnit kannasta tai vaan säheltää bios-päivityksen kanssa päiviä, jos emolevy ei suoraan tue prosessoria. Lisäksi voi kytkeä näytönohjaimen virrat väärin, unohtaa korokepalat, laittaa muistit yksikanavaiseksi..

Tässä tökki vaan hinta, datatronic tekee kasauksen ilmaiseksi koodilla - mutta niillä taitaa olla viikkojen jono (joudut odottamaan) ja ne on Lahdessa.

--

Suosittelen sen kasauksen ottamaan ostoskoriin, jos vähänkin epäilyttää. Jokainen meistä kyllä siitä selviää, mutta se voi vaatia vähän opettelua ja usean tunnin työn - puhumattakaan siitä selvittelystä, joka tulee asioiden mennessä pieleen.

Aloin miettimään muistin vaihtoa kun huomasin, että valitsemani (ADATA XPG Lancer Blade CL 30-40-40) toimitusaika arvio on 10+ pv myöhempi kuin muilla osilla. Se ei myöskään ollut B850 Livemixer:in Memory QVL listalla.

Halvimmat EXPO:t, ja kummatkin on QVL listalla:
CL30-36-36 @1.4V Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast White EXPO
CL30-38-38-96 @1.35V G.Skill AMD EXPO Flare X5 32GB (2 x 16GB) DDR5 6000MHz CL30 1.35V

Kingston vaikuttaa nopeammalta ja myös halvempi, joten ehkä vaihdan siihen jos hinnat ei uudestaan muutu.

Näköjään ei 9600x ja B850 Livemixer ole turvassa Ryzen 9000 sarjan (ASRock?) ongelmilta, mutta niillä silti mennään.

Pitää kai katsella milloin tulee uusia BIOS päivityksiä (jos se nyt edes siitä johtuu).

Viimeksi muokattu:
Halvimmat EXPO:t, ja kummatkin on QVL listalla:

QVL-listoja en ole katsonut kymmeneen vuoteen. Niissä ei ole kuitenkaan kaikki testattu. Tärkeintä on EXPO. Ihan hyvä valinta.

Pitää kai katsella milloin tulee uusia BIOS päivityksiä (jos se nyt edes siitä johtuu).

Asuksella oli samaa ongelmaa 7000-sarjan aikoihin, kyllä se korjataan ja takuusta saa uuden, jos emolevy polttaa jotain.

Niin noh... Ehkä sillä on hyväkin puolensa jos tuolla muistilla menee pisempi aika. Ehkä ASRock kerkeää sillä ajalla julkaisemaan uuden BIOS version :).

EDIT: ASRock > Support ASRock uusi BIOS 3.25 5/15/2025.

Näköjään kaikki palaset loksahtaa täydellisesti paikoilleen, ei voinut paremmin ajoittaa koneen ostoa jos tuo bios korjaa kaiken.

Kysyin myös siitä innostuneena Multitronikilta kasauksen etenemistä. Kaikki oli paikalla paitsi muistit, jotka menee kesäkuuhun asti, joten ehkä vaihdan ne.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
277 317
Jäsenet
77 604
Uusin jäsen
Jarara

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom
OSZAR »