Siinä vaiheessa kun tulet kärkikolmion takaa liikenneympyrään ja liikenneympyrässä ei ole ketään väistettävää, niin silloin sinulla ei ole ketään väistettävää. Sinä näytät nyt unohtavan sen että se myöhemmin ympyrään tuleva tulee myös kärkikolmion takaa, ja tämä kärkikolmio asettaa tälle myöhemmin ympyrään tulevalle väistämisvelvollisuuden. Tuo sinun argumenttisi ontuu, sillä se perustuu siihen, että sillä myöhemmin tulevalla kärkikolmio ei merkkaisikaan mitään, koska hän ajaa kovempaa.
Jos ymmärrän viesti oikein, niin ei.
Jos tulet risteykseen, väistämis velvollisuus, kärkikolmiolla, niin väistä, väistä myös sitä joka on tullut jostain aiemmasta liittymästä kolmion takaa.
Se opetetaan erikseen että väistämis velvollinen ei tunkee eteen, niin että toinen joutuu takiasi hidastaa yms. Se on sitten oma juttunsa jos tulee kolari.
Väistämisvelvollisuutta ei ole, jos se toinen auto ei ole vielä edes ympyrässä. Sitä olen tässä yrittänyt alleviivata, että jos itse olet jo ympyrässä, niin silloin siinä tilanteessa ainoa kolmion takaa tuleva auto on se "kaahaaja".
Ketjussa nyt on erilaisia tarinoita, en aina pysy käryllä mitä missäkin viestissä tarkoitetaan.
Jos tullaan kolmion takaa ympyrään, ja ollaan siellä ympyrässä niin oikealta kolmion takaa tulevat väistävä.
Jos tullaan ympyrään kolmion takaa, niin väistetään vasemmalta tulijoita. eikä niille aiheuteta haittaa.
Jos näet että et kerkiä sinne ympyrään ennenkuin muut menneet, niin onhan siinä odetettava, jos näet että edellisestä liittymästä joku tulee vauhdikkaasti ympyrään ja seisovasta lähdöstä et asiallisesti kerkiä, niin odotettava.
Tiettävästi joskus ollut sellainen laki ja laintulkinta että risteyksessä ratkaisevaa on se kuka ensin ohittaa kolmion. Sitäkin viilattu ja tässä ympyräasiayhteydessä ei olla samassa risteyksssä, joten jos olen tulossa kolmiontakaa, niin väistämisvelvollisuuteni tulee siitä. Eikä siihen vaikuta toisenosapuolen mahdollisen edellisen risteyksen väistämis velvollisuudet. Vaan se että minä tulen kolmion takaa, hän ei.
Jos minulla on kolmio ja tiellä johon liittyn joku ajaa ylinopeutta, niin väistämis velvollisuus ei siitä vaihdu, väistettävä sitä ylinopeuttakin ajavaa. Jos onnettomuus niin sitten monimutkaisempaa.
Jos liityt motarille ja sinun takaasi motarilla tulee joku 100 metrin päässä, niin oletko sitä mieltä, että olet laiminlyönyt väistämisvelvollisuutesi, jos tämä takaa tuleva ajaakin nopeampaa ja sitten jossain vaiheessa joutuu hidastamaan tai väistämään, koska sinä ajat hitaampaa?
Et nyt ymmärtänyt. Vertaus oli muuten tuo, mutta ei suinkaan ajeta liian lähelle kenenkään eteen, vaan siinä on ihan reilusti välimatkaa. Mutta koska motaria takaa tuleva ajaa kovempaa, niin jossain vaiheessahan tämä saavuttaa tämän, joka liittyi motarille ja joutuu sitten joko hidastamaan tai väistämään.
Jos ei mietitä sitä vertausta, vaan ihan sitä motarille liittymistä, jos esimerkkisi on sellainen että 120 tikkari, ja asiallinen keli, motarilla liikenne sen 110km/h-130km/h ja liityt sinne > sadanmetrin välillä n.120km/h , nopeudella. niin kuullostaa aika esimerkilliseltä.
Jos syystä tai toisesta havaitset että tulee reilu130km/h ja itsellä just 70km/h ylittyisi, niin pieleen menee.