Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

Hah, facepöök muistutti minua 5 vuotta vanhoista asioista, kun ollaan tehty pitsaa. Nauratti miten joka kohta on muuttunut, mutta myönnän: hyvää oli sekin.
lidlin pitsakivet kokeilussa (kivi surkea tuote kotiuuniin)
1745726988752.jpeg

tavaraa kehiin. Huomaa jakamaton pikataikina, oregano, paperi ja kaulin..
1745727038991.jpeg

Tyytyväisiä oltu! ;-)
1745727134734.jpeg

Ainakin itsellä kirpaisee, kun antanut kaikkensa kavereille tarjottavalle pizzalle, kohottanut taikinaa 2-3 päivää, mielestään vimpan päälle tomaattikastike ja päälliset, pyöritellyt pohjan ja paistanut uunissa juuri sopivaksi. Tämän jälkeen joku jättää reunukset lautaselle.. *facepalm* Jokainen saa ravintolassa jättää reunat syömättä jos haluaa. Mutta jos lempparipizza on karvaranteen Kummisetä tai Empire niin napolilainen pizza menee ihan hukkaan tässä tapauksessa.

Leipä leipänä ja pizza pizzana, toisille kuten itselle se reuna on vain kahva mistä pidetään kiinni sotkematta käsiä. Ei tekisi mieleenkään tunkea suuhun.

Jokainen tavallaan.

Ja itse aiheeseen: Olen törmännyt jossain "artesaanipizzerioissa" todella karkeaan jauhoon, mitä käytetään taikinan muotoilussa. Mitähän tämä mahtaa olla? Tähän asti olen käyttänyt taikinan muotoilussa ja uuniinviemisessä apuna Citymarketista löytämääni semolina-jauhoa, mutta tuo tavara on kyllä reippaasti hienompaa jauhatukseltaan.

Ja itse aiheeseen: Olen törmännyt jossain "artesaanipizzerioissa" todella karkeaan jauhoon, mitä käytetään taikinan muotoilussa. Mitähän tämä mahtaa olla? Tähän asti olen käyttänyt taikinan muotoilussa ja uuniinviemisessä apuna Citymarketista löytämääni semolina-jauhoa, mutta tuo tavara on kyllä reippaasti hienompaa jauhatukseltaan.
Jauhosta tuli mieleen että täällä puhutaan paljon semolinasta mitä en ole normikaupasta löytänyt, mutta kävin jossain itämaamarketissa niin sieltä löytyi semolinaa.. kolmella karkeudella. Siinä sitten sormi suuhun että mitähän karkeutta pitäis olla.. otin sitten summassa muistaakseni sitä keskimmäistä. Mikä sitten lienee sitä "oikeaa" eli mitä toimii parhaiten siinä uunituksessa.

Itse olen joskus törmännyt myös huomattavaan karkeaan pyörittelyjauhoon ravintolassa ja jouduin kysymään tarjoilijalta, että mitä heillä käytetään. Kuulemma oli mannaryynejä, olin kyllä itsekin kokeillut joskus, mutta sama fiilis tuli suutuntumasta, kun nuo rouskui hampaissa. Karkeaa vehnäjauhoa ei kyllä erota pizzasta lainkaan, tai oma suu.

Elitistiseen pitsanpyörittelyyn sopii aika hyvin Angelo, mutta kannattaa valita tuo "hieno" koska ne muut on jo melkoisen soraa.

1746706364255.webp

Itse käyttänyt tätä, aiemmin Myllyn Paras karkea vehnäjauho, mutta kun lukee tuoteselosteesta niin pienen salapoliisityön tuloksena totesin, että tulee samalta tehtaalta, joten ostanut halvemman aina.
Omaan makuun semolinajauho liian hienoa, pölisee turhan paljon keittiössä ja palaa helpommin kuin em. jauho.

Keskittykääpäs sitten ketjun aiheesta asiallisesti ja rakentavasti keskustelemiseen. Jos ei onnistu, niin ei kannata kirjoittaa mitään.

Poistettu parisenkymmentä viestiä metakeskustelua ja offtopicia mm. pizzeriassa syömisestä ja juomavalinnoista.

Statistiikka

Viestiketjuista
276 755
Jäsenet
77 519
Uusin jäsen
Iita92

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom
OSZAR »