Sähköauton kotilataus

Käytettyyn auton sopinee käytetty laturi, esim. Torista saa 8A Deltacon laturin alle satasella.

Itse en kyllä perusta noista halpislatureista, tuskin tuossakaan on lämpötilan valvontaa Shuko-pistokkeessa.

Aika paljon noita latureita taitaa jäädä ihmisten nurkkiin pyörimään. Itse kun olin autoa vaihtamassa, niin ex. auton mukana tullut 8A tilapäislaturi kirjattiin myyntisopimukseen auton varusteena.
Oman kokemuksen mukaan, jos auton mukana on latauslaite tullut, niin vaihtoautona auton mennessä myyjä olettaa sen tulevan mukana. Jos taas on näitä uudempia autoja, niin niissä ei latauslaitetta tule yleensä enää mukana kaupasta, eikä välttämättä omistajalla sellaista siten edes ole

• Tykkää
Reactions: Van
Ei se 6A välttämättä ole liian vähää, käytöstähän se riippuu. Aika pieni ero 8A:han ja enempäähän ei tavallisesta shukosta saa ottaakaan. Itsekin aikanaan latailin jokusen kuukauden väliaikaisessa kämpässä kuudella (*), ja ihan hyvin pärjäsi talvellakin. Jos ajaa paljon, hidaslaturilla ei nyt yleensäkään tee mitään.

*: En saanut asennuttaa alle metrin päähän kämpän sähkökeskuksesta omaa asemaa, kun erillisillä vuokrapaikoilla olisi ollut mahdollista tilata noin puolen vuoden viiveellä 25e/kk hidaslataustolppa, ryöstöhintaiset sähköt toki päälle. Nopeutti kyllä poismuuttoa tällainen.

• Tykkää
Ei se 6A välttämättä ole liian vähää, käytöstähän se riippuu. Aika pieni ero 8A:han ja enempäähän ei tavallisesta shukosta saa ottaakaan. Itsekin aikanaan latailin jokusen kuukauden väliaikaisessa kämpässä kuudella (*), ja ihan hyvin pärjäsi talvellakin. Jos ajaa paljon, hidaslaturilla ei nyt yleensäkään tee mitään.

*: En saanut asennuttaa alle metrin päähän kämpän sähkökeskuksesta omaa asemaa, kun erillisillä vuokrapaikoilla olisi ollut mahdollista tilata noin puolen vuoden viiveellä 25e/kk hidaslataustolppa, ryöstöhintaiset sähköt toki päälle. Nopeutti kyllä poismuuttoa tällainen.
Omasta mielestä aika iso ero 8A vs 6A. Esimerkiksi 30kWh:n lataus ottaa 8A:lla n. 16,3h ja tuollaisella 6A:lla jo 21,7h. Kolmannes lisää siihen valmiiksi todella hitaaseen lataukseen. Tässä ei lataushäviöitä huomioitu ja ne taitavat iskeä talvipakkasilla vielä pahemmin tuohon 6A laturiin. Parempi kuin ei mitään mutta tuntuisi kettuilulta saada tuollainen.

Omasta mielestä aika iso ero 8A vs 6A. Esimerkiksi 30kWh:n lataus ottaa 8A:lla n. 16,3h ja tuollaisella 6A:lla jo 21,7h. Kolmannes lisää siihen valmiiksi todella hitaaseen lataukseen. Tässä ei lataushäviöitä huomioitu ja ne taitavat iskeä talvipakkasilla vielä pahemmin tuohon 6A laturiin. Parempi kuin ei mitään mutta tuntuisi kettuilulta saada tuollainen.
Akkua ei lämmitetä noin hitaalla latauksella, ainakaan kaikissa autoissa. On sitten autosta ja matkasta kiinni miten paljon tarvii päivässä ladata. Kuten jo kirjoitinkin, mielestäni 6A vs 8A on aika triviaali ero; jos nopeudella on suudemmin väliä, tarvitaan 11kW-vehje joka tapauksessa.

Tässä eräs esimerkkilaskelma arkiajosta hitaalla laturilla:
Voit ajatella tuon vaikka niin, että jos keskimääräisesti päivän lataus riittää päivän ajoihin, pärjäät. Karkeasti matikka menee tähän tyyliin (tee toki omat laskut omilla luvuilla):
- akussa kapasitettia ajaa 300km
- saat ladattua päivässä 100km
- tuleekin poikkeuksellisen paljon ajoa, vaikka 120km päivä monta päivää putkeen
- eli lähdet 300 -> 180, lataat 100, seuraavana päivänä 280 -> 160, lataat sata, seuraavana päivänä 260 -> 140 jne.
- Eli jos jätetään vaikka 40km bufferi, voit ajaa 8 päivää peräkkäin vajaalla lautaksella, jonka jälkeen piipahdat pikalaturilla.
- Vastaavasti jokainen päivä jona ajat vähemmän tietty palauttaa rangea.

• Tykkää
Halpa varmasti, mutta kyllä tuollainen 6A virralla lataava hidas hidaslaturi on ostajan näkökulmasta vittuilua.

Paljonko se nykyinen antaa ampeereita?
Tuo 6A on tosiaan liian vähän. Täytyy olla vähintään 8A.

Itse latailen 1x13A ja sekin on melko vähän myös.

Tuli mieleen, että voisi myös antaa joku rahallinen hyvitys, vaikka 150€, niin ostaja voi sitten ostaa haluamansa latauskaapelin? Tai jos 150€ on liikaa, niin edes 100€?
Käytettyyn auton sopinee käytetty laturi, esim. Torista saa 8A Deltacon laturin alle satasella.

Itse en kyllä perusta noista halpislatureista, tuskin tuossakaan on lämpötilan valvontaa Shuko-pistokkeessa.

Aika paljon noita latureita taitaa jäädä ihmisten nurkkiin pyörimään. Itse kun olin autoa vaihtamassa, niin ex. auton mukana tullut 8A tilapäislaturi kirjattiin myyntisopimukseen auton varusteena.
Tässä on ehkä hyvä vielä painottaa, että tämä on ostajaliikkeen kanssa sovittu kuvio ja huomioitu toki autoni hyvityshinnassa siinä laajuudessa kuin liike on katsonut tarpeelliseksi. Loppukädessä heille jää vastuu siitä, mikä laturi (jos mikään) auton mukana seuraavalle omistajalle päätyy.

Tarkoitus ei ole säästää euroakaan sen uhalla, että tilaisin jotain suoraan Kiinasta ilman kunnollisia CE-merkintöjä tms., mutta en myöskään koe tarpeelliseksi lähteä miettimään kovin pitkälle tulevan omistajan mahdollisia toiveita tai käyttötapoja. Lopulta tämä on ostoliikkeen ja uuden ostajan välinen asia.

Nykyinen laturi on 8 A, eli ei sen puolesta valtavaa eroa 6 A peruslaturiin. Molemmat on erittäin hitaita, eikä schuko-lataus ole itsellänikään ollut käytössä kertaakaan viimeisen 70 000 km aikana.

Ja jos joku kokee 6 A laturin mukaan antamisen "vittuiluna", niin voin kertoa, että uuden auton mukana en ole saamassa mitään. Ehkä se on jo seuraavan tason "vittuilua". 😅

Kaiken kaikkiaan vaikuttaa siltä, ettei tällaisista latureista ole mitään erityisen hyviä tarjouksia laajasti tiedossa, joten taidan edetä tuon aiemmin linkitetyn tai vastaavan kanssa.

Oman kokemuksen mukaan, jos auton mukana on latauslaite tullut, niin vaihtoautona auton mennessä myyjä olettaa sen tulevan mukana.
Näin on osin tässäkin tapauksessa. Koska auton mukana on alun perin tullut schuko-laturi, ostajaliike haluaa sellaisen nytkin mukaan. Laturin merkki tai ominaisuudet eivät ole kuitenkaan ratkaisevassa roolissa (tai ne on jo huomioitu hyvityshinnassa).

Molempien sähkövolkkareiden mukana on tullut samanlainen 8A latauslaite, eipä tullut mieleen että kaikkien autojen mukana ei välttämättä tule edes sitä.

Molempien sähkövolkkareiden mukana on tullut samanlainen 8A latauslaite, eipä tullut mieleen että kaikkien autojen mukana ei välttämättä tule edes sitä.
kai se latauslaite menee kohta kuten kännyssä, alkuun tuli aina, mutta si lopettivat ainakin osalla.. toki hyvä musta ois autossa olla aina se 8A sukolaturi hätätilannetta/reissua varten, vaikka koteihinkin yleistyy pikkuhiljaa kiinteät laturit (keillä mahis)
itse pärjäsin yli vuoden hienosti 8A auton default laturilla, ja pärjäisin varmaan vielkin mutta ny on seinässä isompi

Itellä 13A:n schuko, jolla otettu virtaa 5 vuotta. Johdotukset tarkastettu samalla kun tarkastettiin kaikki johdotukset salaman lyötyä tontille. Meni muuten kaikki sähkölaitteet uusiksi, jotka oli seinässä, mutta torppa ei palanut...mikä oli kuulemma lievä ihme.

Sähköauto tulossa ja omakotitalossa asumme 3x25A sulakkeet.

Mitäs minulla nyt pitää laittaa , että pystyn kotosalla lataamaan autoa.. kuinka nopeasti sillä peruspistorasialla saa ladattua autoa (mg4) ja kuinka paljon nopeampi on lataus sellaisella kotilatausasemalla?

Olisiko suositella millainen laittaa kotilataukseen , ajoa tulee n50km / päivä. Tuntuu että tollanen 8-10h latausnopeus riittää minulle että jos olisi silloin aina 80% akussa

Mitäs minulla nyt pitää laittaa , että pystyn kotosalla lataamaan autoa.. kuinka nopeasti sillä peruspistorasialla saa ladattua autoa (mg4) ja kuinka paljon nopeampi on lataus sellaisella kotilatausasemalla?

Olisiko suositella millainen laittaa kotilataukseen , ajoa tulee n50km / päivä. Tuntuu että tollanen 8-10h latausnopeus riittää minulle että jos olisi silloin aina 80% akussa
suko 1-vaihe lataa 8A (perus) eli noin 2kwh tunnissa. 11kw asema taasen lataa sen 1.4kw-11kwh tunnissa, riippuen onko kuormanhallinta jne säätöjä. eri asemia on moneen lähtöön, on matka 11kw latureita tai kiinteitä... tolle km määrälle per päivä perus sucko riittää hyvin, jollei halua optimoida halvoille tunneille paljon latausta tms...

suko 1-vaihe lataa 8A (perus) eli noin 2kwh tunnissa. 11kw asema taasen lataa sen 1.4kw-11kwh tunnissa, riippuen onko kuormanhallinta jne säätöjä. eri asemia on moneen lähtöön, on matka 11kw latureita tai kiinteitä... tolle km määrälle per päivä perus sucko riittää hyvin, jollei halua optimoida halvoille tunneille paljon latausta tms...
Kiitos sinulle vastauksesta

Suko toimis, mutta kun se on itsensä vuoksi mallia tilapäislataus. Latausasema on varma ja turvallinen.

Et maininnut lämmitysmuotoa ja/tai muita merkittäviä kulutuskohteita tai oletko pörssisähköilijä.

Jos lataat yöllä ilman muuta kuormaa, en tiedä voiko MG:ssä rajoittaa lataustehoa itsessään, ei ongelmaa. Jos haluaa olla varma ja sulla on VILP, PILP tai maalämpö niin ota tuohon energiamittari lisäksi, että saat kuormanhallinnan.

e: korjasin halvemman liikkeen linkiksi

Kiitos sinulle vastauksesta
suosittelisin viellä ihan alkuun sitä perus laturia, seurailet kuis riittää.. itse ajelin ekan vuoden pelkässä sillä vaikka työmatkaakin tuli välillä 150km päivä putkeen useina päivinä (sillon oli kyllä halpa kiinteä sähkösoppari viellä), nyt vuoden ollu latausasema oikeen seinässä, ja pari hassua kertaa oon imeny täydellä 11kw teholla siitä, normisti on lataamassa yhdellä vaiheella eli 1.4-3.6kw

Suko toimis, mutta kun se on itsensä vuoksi mallia tilapäislataus. Latausasema on varma ja turvallinen.

Et maininnut lämmitysmuotoa ja/tai muita merkittäviä kulutuskohteita tai oletko pörssisähköilijä.

Jos lataat yöllä ilman muuta kuormaa, en tiedä voiko MG:ssä rajoittaa lataustehoa itsessään, ei ongelmaa. Jos haluaa olla varma ja sulla on VILP, PILP tai maalämpö niin ota tuohon energiamittari lisäksi, että saat kuormanhallinnan.

e: korjasin halvemman liikkeen linkiksi
Kiitos , suorasähkö ja kiinteä soppari , muita merkittäviä kulutuskohteita ei ole

suosittelisin viellä ihan alkuun sitä perus laturia, seurailet kuis riittää.. itse ajelin ekan vuoden pelkässä sillä vaikka työmatkaakin tuli välillä 150km päivä putkeen useina päivinä (sillon oli kyllä halpa kiinteä sähkösoppari viellä), nyt vuoden ollu latausasema oikeen seinässä, ja pari hassua kertaa oon imeny täydellä 11kw teholla siitä, normisti on lataamassa yhdellä vaiheella eli 1.4-3.6kw
Kiitos , jovain pittää alakaa kahtelee miten pärjää ja kysellä tarjouksia samalla. , kiitos

Nissania ladataan perus sukolaturilla, 100km päivä ajoa

Itsellä ehtii valua työpaikan schukosta 8A virralla vähän alle 100 kilsan sähköt auton akkuun työpäivän aikana. Kotona on Froniuksen Wattpilot ja jos en lataile aurinkosähköllä, riittää 3x6A varsin hyvin. Käytössä tehomaksu, joten pitää miettiä tunnin keskitehoa tarkemmin.

Mitäs minulla nyt pitää laittaa
Jos et ole palaamassa polttiksiin tai muuttamassa ihan hetkeen ja vatsa ei mene sekaisin 1300 euron hankinnasta niin kylla suosittelisin latausasemaa kuormanhallinnalla. Etuja joita saat

- Porssisahkon ajoittaminen onnistuu helpommin halvoille tunneille
- Talvella parempi hyotysuhde latauksessa koska akkun lammittamiseen ei mene niin paljon aikaa
- Jos perakkaisina paivina tulee paljon ajoa niin koti lataus piisaa silti
- Ansaitset naapureiden kateuden
- Asunnossa voi kuormat olla aina hiukan vinossa niin kuorman hallinta estää sulakkeiden palamisen mikä voisi olla mahdollista pelkällä 8A tilapäsilaturilla.

Mutta parjaat myos silla tilapaislaturilla. Paitsi ehka jos on koko viikon 30 astetta pakkasta mutta silloin voi sitten kerran kayda pikalatauksessa.

Viimeksi muokattu:
Kotona riittänyt hyvin 3x6A (4.1kw~) ja ei ole siitä syystä tarvinnut ees kuorma hallintaa. 3x25a sähkölämmitteinen talo kyseessä.

Pistä vaan normi 3-vaihelatausmorkula 3-vaihepistorasiaan, jos sulla semmonen löytyy läheltä autopaikkaa ja jos ei löydy, niin tee(tä). Esim. tommosta ~78 kWh akkua (itellä EV6) kun itte lataan 3x9 A niin johan sen lataa 0%->100 % vaikka melkin yön aikana (täs ei oo lataushäviöitä, eli oikeesti noi lataustehot/netot on n. 0,9x). Ja kun tulee 25 tkm vuodessa ajoa eli n. 70 km/päivä niin riittäis PALJON hitaampikin lataus. Tässä Excelin vikassa sarakkeessa vaan näkyy, paljonko tehoa jää 3x25A vaiheista muulle kämpälle. Fingridin datahubista voit katella historiaasi, mikä on vaikka -30 C pakkasella tai mikä nyt onkaan huippukulutus niin teidän kämpän suurin hetkellinen teho/kulutus. Meillä on ollu yhen kerran historiassa jotain vajaa 12 kW piikkiteho ja muutaman kerran jotain 10-11 kW jos ollu oikein hiton kylmä, tyyliin -35 C. Meillä ILPpi ja takka+kamiina, mutta sähkölämmitteinen talo kuitenkin ja 2 autotalliikin lämpii sähköllä (tai no kompurailmankuivaimilla, mutta sähköpatterit siellä kovilla pakkasilla seinissä loimottaa lisäksi kuitenkin).

Vinokuorma(t) kannattaa toki huomioida ts. riippuu miten järkevästi teidän kämpän sähköt/ryhmät on tehty.

1747282721649.png

Turha laittaa kalliita asemia tai kuormanhallintoja jos vaan yks sähkäri ja ajot tota luokkaa tai muutenkin vaikka alle 50 tkm/a. Ostat jonku 300 € Blaukkarin tai sit jonkun halvimman mahollisen (tarjouksesta!) virran säädöllä olevan 3-vaihe-"siirrettävän"-latausaseman-ei-kiinteällä-asennuksella eli 3-vaihetöpselillä. Käytettynä siis Arctic EV (koska uutena ei enää myydä).

Jotain tohon tyyliin

Blaupunkt sähköauton voimavirta-latauslaite säätimellä 6m, Voimavirta-Type 2, 11 kW (saa myös 8 metrin johdolla)

Toki sitä en tiiä, onks MG:ssä millaiset ajastushimmelit auton omasta puolesta jos haluaa pörssin halpoja tunteja käytellä... Pärjääthän sä alkuun auton mukana tulevalla tilapäislaturillakin.

Datahubista näkee siis tunnin keskitehon (nykyään osalla näkyy myös vartin keskiteho). Se ei kyllä kerro huippukulutuksesta juuri mitään. Hiustenkuivaaja ja/tai kahvinkeitin saattaa helpostikin nostaa kulutuksen 25A tuntumaan, vaikka datahubin mukaan on mennyt se 10kWh.
Nimenomaan näihin piikkeihin se kuormanohjaus auttaa.

Itsellä on sähkölämmitteinen talo (VILP) ja 3x25A liittymä. Elli Pro latausasema kytketty täydellä teholla, NIBE:n VILP:ssä on virtamuuntajat eli säätää tehoa alaspäin tarvittaessa. Vielä aikamoinen vinokuorma (ei ole tullut korjautettua), silti autoa voi ladata täydellä teholla huolettomasti. Päivittäinen ajosuorite n. 120km eli vähempikin riittäisi. Jos etelässä alkaa olemaan alle -20c pakkasia, niin autosta (ID.4) voi helposti puolittaa lataustehon. Niin ja kiinteä sähkösoppari.

Vaikka jollain perus pistokemallilla pärjäisi nyt niin ehkä kannattaa miettiä, että tuleeko jatkossa tarvetta paremmalle, esim. toinen sähköauto tai paljon enemmän ajoa tms. Tietysti jos jo löytyy joku perus laturi ja se riittää, ei kannata ostaa mitään. Mutta jos ei ole mitään niin laittaisin ehkä kuitenkin kerralla sellaisen ettei tarvitse myöhemmin ostaa uutta, tulee kalliiksi ostaa monta laitetta. Ja käyttömukavuus on aika eri sellaisessa missä johto on kiinteänä, ettei tarvii aina erikseen johtoa kaivaa jostain ja pakata sitten takaisin.

Paljon jo keskustelua ja vinkkejä tullut, mutta itsekin suosittelen lähtökohtaisesti laittamaan kiinteän latausaseman ihan jo turvallisuussyistä. Sitä sukoa ei yksinkertaisesti ole rakennettu jatkuvaa sähköauton latausta varten eikä sitä pitäisi siten käyttää pidempiaikaisesti. Jos kuitenkin meinaat näin tehdä, niin sitten ota ensin sähkärin testaamaan/tutkimaan ne kaapeloinnit ja rasian, ja mielellään asennutat siihen enemmän kuormitusta kestävän super-sukon sen tavallisen rasian tilalle. Toinen hyvä vaihtoehto on voimavirtarasiaan kytkettävä 3-vaihelatausasema, etenkin jos se voimavirta löytyy jo valmiina vaikka autokatoksen seinästä.

Meillä myös 3x25 pääsulakkeet sähkölämmitteisessä ok-talossa ja latausasemaksi laitettiin wallen 3-vaihelaturi jossa on kyljessä kytkin jolla sen saa käännettyä joko 3x8 tai 3x16 tilaan. Käytännössä laturi on ollut koko ajan 8A tilassa ja tämä on riittänyt mainiosti lataustehon ollessa 5,5 kW. Tuolla lataa meidän auton akun tyhjästä täyteen n. 10 tunnissa normaalit päivän ajot tulee huomattavasti lyhyemmässä ajassa. Kerran tai kaksi tarvinut saada autoa ladattua nopeammin ja silloin naksauttanut wallesta 16A tilan päälle.

Kuormanhallintaa ei rakennettu vaan se on mallia "isäntä hoitaa" ja auton lataus laitetaan tauolle jos kaikki muut sähkölaitteet huutaa samaan aikaan. Jos on budjettia ja mahdollisuus niin se kuormanhallinta on kyllä suositeltavaa rakentaa koska helpottaahan se elämää ja auttaa välttämään pääsulakkeiden polttamista.

Itse roikutin seinällä 8A schuko-laturia puoltoista vuotta, ihan sujuvasti pelasi ja tommoset 50km/päivä ajot ajaa sillä hienosti, tuskin tarvii ladata edes päivittäin. Käyttömukavuus ei eronnut tasan mitenkään "oikeasta" latausasemasta. Töpseli oli aina seinässä ja siitä vaan letku autoon ja lataus käynnistyi.

Nyt kun tuli toinenkin sähköauto, niin asennutin oikean latausaseman 3x8A eli latausnopeus kolminkertaistui. Noh tyhjänpanttina tuo laturi seisoo nytkin suurimman osan ajasta, kun ei noita autoja tarvi päivittäin latailla. Käyttömukavuus on ihan samalla tasolla, piuha autoon ja se latailee.

Ainoa hyöty toistaiseksi on ollut se, että lataus on nopeampi, jos sattuu tilanne missä molemmat autot pitää ladata samana päivänä tai on ajettu akku kuivaksi edellisenä iltana ja aamulla aikaisin pitää heti lähteä kauemmas. Ja okei ehkä pieni etu siitä, että tuon "oikean" laturin saa kotiautomaatioon ja voi säätää sen parissa. Niin ja onhan se vähän nätimpi jos sille antaa arvoa.

Toki schuko-laturissa voi olla ongelmia pistokkeen kuumenemisen kanssa, jos pistorasia on vanha ja kulahtanut.

Suko laturilla täälläkin on menty kaksi vuotta. Tilasin Vevorista halvimman suko laturin ja asensin sen tolppaan kiinteästi. Pääosin olen ladannut 8A teholla nykyään, aiemmin oli 10 - 12 ampeerin välillä latausvirta. Ajoja Oulun korkeudella noin 25 tkm vuoteen, työmatka yhteensä noin 70 km. Lataus pääosin töissä.
Hetken latailin auton mukana tulleella laturilla tavallisesta pistorasiasta, mutta aika nopeasti asensin tolppaan siihen tarkoitukseen tarkoitetun pistorasian. Boksin ostin käytettynä, mutta kaapelit tulevat keskukselta asti uutena 2,5 neliömillisenä. Varauduin myös oikeaan latausasemaan vetämällä koko matkan kolmivaihejohtona ja lisäksi kaapeli on putkessa jotta saa datapuihan tarvittaessa helposti asemalle. Aseman molemmat töpselit on kytketty joten saisi tarvittaessa toisenkin laturin tolppaan kiinni.
Talossa suorasähkölämmitys, ilppi ja takka. Ei niin mitään ongelmia ole ollut suko latauksen kanssa.
Talvella pitää ladata joka päivä (töissä) mutta kesällä riittää joka toinen päivä. Auto on pieniakkuinen 28 kwh inkku.

Datahubista näkee siis tunnin keskitehon (nykyään osalla näkyy myös vartin keskiteho). Se ei kyllä kerro huippukulutuksesta juuri mitään. Hiustenkuivaaja ja/tai kahvinkeitin saattaa helpostikin nostaa kulutuksen 25A tuntumaan, vaikka datahubin mukaan on mennyt se 10kWh.
Nimenomaan näihin piikkeihin se kuormanohjaus auttaa.

Alkuun luin, että hiustenkuivaaja ottaisi 25A, niin mahtaisi hiukset kuivua nopeasti :rofl: Mutta tosiaan kokonaiskulutuksesta puhe, niin toki mahdollista. Mutta tuo aika minkä hiustenkuivaaja/kahvinkeitin sähkö vie on aika lyhyt ja taitaa nuo pääsulakkeet kestää hetkellisesti isompaakin ylitystä.

Löytyykö sellaista 11KW laturia jossa voimavirtapistoke, 10m kaapeli ja Tesla-nappi? Tesla-napista voin tarvittaessa joustaa, ja kaipa se erillisellä kaapelilla onnistuu jollei tuollaista kiinteää 10m kaapelia löydy, mutta sitten tietty laturissa oltava pistoke latauskaapelia varten. Mutta jos sattuisi tällainen kombo löytymään olisi se optimi.

Löytyykö sellaista 11KW laturia jossa voimavirtapistoke, 10m kaapeli ja Tesla-nappi? Tesla-napista voin tarvittaessa joustaa, ja kaipa se erillisellä kaapelilla onnistuu jollei tuollaista kiinteää 10m kaapelia löydy, mutta sitten tietty laturissa oltava pistoke latauskaapelia varten. Mutta jos sattuisi tällainen kombo löytymään olisi se optimi.
Erikseen ainakin onnistuu.

Alkuun luin, että hiustenkuivaaja ottaisi 25A, niin mahtaisi hiukset kuivua nopeasti :rofl: Mutta tosiaan kokonaiskulutuksesta puhe, niin toki mahdollista. Mutta tuo aika minkä hiustenkuivaaja/kahvinkeitin sähkö vie on aika lyhyt ja taitaa nuo pääsulakkeet kestää hetkellisesti isompaakin ylitystä.
Kestää. Meillä on huiput ollut 37A (25A sulakkeet). Mutta ei ole tosiaan hankala keksiä tilannetta jossa tuo 25A ylittyy huomaamatta. Esim. Saunonta, samalla ruoka uunissa valmistumassa. Joku puhaltelee hiustenkuivaajalla ja samalla auton lataus päällä. Hiustenkuivaaja vetää jotain 8-10A, kiuas 10-12A, uuni vaikka 5A jne...

E-tappi tai Metron.

Paljon jo keskustelua ja vinkkejä tullut, mutta itsekin suosittelen lähtökohtaisesti laittamaan kiinteän latausaseman ihan jo turvallisuussyistä.
Tämä.

Sähköautot ovat tulleet jäädäkseen. 1-vaihelataus on kiinteistön sähköjen heikko lenkki, kun joka yö painetaan lähes maksimilla läpi pitkiä aikoja. Väärä paikka säästää. Jos kiinteistö mahdollistaa ja on aikomus asua vuosia, niin ehdottomasti 3-vaiheinen lataus käyttöön.

3-v kiinteä on lähtökohta ja jos käyttöä on muualla, niin voimavirtapistokkeellinen latauslaite on ok myös. Silloin pitää muistaa välillä liitokset tarkistaa ja latauslaitteessa on syytä olla lämpövahti.

Pintajohdot vai miten tuo muuten on mahdollista, seinät auki?
Johdotukset autokatoksessa pintavetoina ja ne uusittiin kun rasioista lensi kannet mäkeen :) Lähinnä samalla totesi liitäntöjen kyllä kestävän kuorman. Talon johdotukset tutkittiin vissiin resistanssimittauksella (?) etteivät ole sulaneet seinien sisään

Sähköautot ovat tulleet jäädäkseen. 1-vaihelataus on kiinteistön sähköjen heikko lenkki, kun joka yö painetaan lähes maksimilla läpi pitkiä aikoja. Väärä paikka säästää. Jos kiinteistö mahdollistaa ja on aikomus asua vuosia, niin ehdottomasti 3-vaiheinen lataus käyttöön.
Eikä tartte sitten vakuutusyhtiön kanssa vääntää mistään, kun on kuitit tallessa ja laitteet asianmukaisia, JOS jostain syystä jotain kärähtää.

Tällainen on nyt tää johto Wissenergy EVSE Type2 3,6kW 1x16A 5m sähköauton latauslaite | Karkkainen.com verkkokauppa

Totta minä sen 8A laitan lataamaan , mitä se tuumaa jos säätää 10A tai jopa 16A?

Näyttää menevän 1.5kw nyt autoon tolla 8A asetuksella
Sähkömies veti mittaritaululta vahvemmat johdot paikkaan missä autoa ladataan ja siihen supersuko pistorasian joka kestää 16A, tavallinen hyvä pistorasia ja johdotus kestää 8A

Statistiikka

Viestiketjuista
277 377
Jäsenet
77 602
Uusin jäsen
ozzz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom
OSZAR »