Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

Hah, facepöök muistutti minua 5 vuotta vanhoista asioista, kun ollaan tehty pitsaa. Nauratti miten joka kohta on muuttunut, mutta myönnän: hyvää oli sekin.
lidlin pitsakivet kokeilussa (kivi surkea tuote kotiuuniin)
1745726988752.jpeg

tavaraa kehiin. Huomaa jakamaton pikataikina, oregano, paperi ja kaulin..
1745727038991.jpeg

Tyytyväisiä oltu! ;-)
1745727134734.jpeg

Laitetaan tänne riitelyn keskelle...

Ps. Napolissakin näkee huippupizzerioiden välillä soveltamista, eikä sielläkään noudateta kaikkea kuin piru raamattua, kuten suomalaiset elitistiharrastelijat tuppaavat rinkirunkkuryhmissä tekemään. 😉

Asiallinen postaus tähän kirjoitukseen asti, hyvännäköinen pizza, nälkähän sitä tuli ja samalla nähtyä malliesimerkin suvaitsevaisuudesta.

Toiset suhtautuu väärin! ;-D
Minusta on aina mielenkiintosita lukea miten porukka halua tunkea joka turistiravintolaan "koska klassikko" nehän on täynnä aina meitä turisteja, ja jos rahaa ja asiakasta tunkee, niin miksi koittaa edes tehdä mitään sen kummempaa? Tämä tuntuu olevan monelle itseään talousihmisenä pitävänä liikaa vaadittua. Varmin tapa syödä jonottaen ja huonoa eikä kovin halpaa on lukea tripadvisoria ja jonottaa ömerikalaisten shotsilippisten kanssa... Jos haluaa välttämättä lukea tripadvisoria niin se näyttää listan paikoista joihin EI mennä -tietenkin ;-) -ei silti, olen minä syönyt Napolissa paikoissa joissa vain paikallisia, eikä ruoka mitenkään kummallista. Ei aina voi yllättyä positiivisesti.

Täytyy lisätä tähän pizzasuvaitsevaisuuteen pieni poikkeus tai pikemminkin ihmettelyn aihe.

Napolissa ja täällä Suomessakin näkee usein, että jätetään reunat syömättä. Ymmärrän jos mauttomat ja korpuks käristetyt tai raaka pullareuna turkkilaispizzeriassa ei uppoa, mut napolilaisen kohdalla saa hieman kulmakarvoja kohoamaan. 90% koko pizzan ideasta on taikinassa ja reunoissa. Niiden syömättä jättäminen on kuin menisi pihviravintolaan tilaamaan salaatin, koska ei tykkää lihasta. Miksi mennä syömään jotain mistä ei selvästi tykkää? No, antaa tietysti palaa ja itsehän siinä heittää puolet hinnasta hukkaan, mut on se samalla lievästi epäkunnioittavaa, varsinkin maassa jossa pizzaa pidetään niin pyhänä asiana.

Käsin vai haarukalla ja veitsellä on toinen kinastelun aihe. 90% paikallisista mättää sen käsin naamaan, mut ei se väärin ole syödä haarukallaan. Suomessa jostain syystä vaan kuvitellaan, että hienoa napolilaista pizzaa kuuluu syödä fine dining -tyylillä. Pizza portafoglio sais varmaan suomalaisen hämilleen. 😃
Ainakin itsellä kirpaisee, kun antanut kaikkensa kavereille tarjottavalle pizzalle, kohottanut taikinaa 2-3 päivää, mielestään vimpan päälle tomaattikastike ja päälliset, pyöritellyt pohjan ja paistanut uunissa juuri sopivaksi. Tämän jälkeen joku jättää reunukset lautaselle.. *facepalm* Jokainen saa ravintolassa jättää reunat syömättä jos haluaa. Mutta jos lempparipizza on karvaranteen Kummisetä tai Empire niin napolilainen pizza menee ihan hukkaan tässä tapauksessa.

Leipä leipänä ja pizza pizzana, toisille kuten itselle se reuna on vain kahva mistä pidetään kiinni sotkematta käsiä. Ei tekisi mieleenkään tunkea suuhun.

Jokainen tavallaan.

Ei se sen kummallisempa ole kuin se että jätetään annoksen salaatti syömättä. Se salaatti voi olla pahaa, voi pitsankin reunat olla pahaa.. Lapset kaivaa levistäkin usein vain sisukset suuhunsa, jäätelöstä ei syödä sitä vohvelia, ja kanasta jätetään rapea nahka syömättä.
Itseäni ärsytää enemmän että pitsan kanssa juodaan limsaa ja tungetaan sitä pitsaa suuhun kuin jotain pikaruokaa tötterönä. Ulkomailla ei sentään juuri näe että lorotetaan chilikastiketta tai ketsuppia pitsan päälle. Tosin Portugalissa näin oreganoa pöydässä! ;-D Mutta siellä on niin paljon englantilaisia että ei tavallaan ihme.

Näinpä, osta 20euron pitsa ja tunge se tötterönä suuhusi. Ihan samaan mahaan se 35 euron pihvikin menee, tötteröksi vaan sekin! Voishan nämä pyytää pistämään kokakolan kanssa soseeksi niin voi juua pirtelönä, sama lopputulos!

Tuliko koitetua pitsaa katuruokana, Frittaa?

Viimeksi muokattu:
Vaikuttaa se monellakin tavalla, jo ainesten erottuma, tai tasalaatuisuus, ne vaikuttavat, ja muoto vaikuttaa kypsymiseen, ohut muoto kypsyy nopeamin kuin paksu jne. Ja miten ruoka tarjoillaan/nautitaan, se vaikuttaa makuun; pohjoinen tyyli pastassa että kastike ja pasta on erikseen, se vaikuttaa joka suupalan makuun, jos vertaa italaialaiseen tapaan että pasta ja kastike on samassa pannussa ja sekoitettuna. Jokuhan juo suupalojen välissä siemauksen punaviiniä tai olutta, vaikka sen voisi kaataa ruuan sekaan.

On tämä mennyt sekoiluksi koko lanka. Ei tänne kyllä kehtaa kuvaa laittaa omista pizzoista kun aina on pilalla ja paskaa. :D
Rohkeesti vaan kuvia. Jos pizzat herättää keskustelua niin se ei oo kuitenkaan kritiikkiä sun makua kohtaan vaan osa voi jakaa vinkkejä vielä parempaan lopputulokseen niillä välineillä mitä kenelläkin käytössä on ja osa soittaa suutaan.

On tämä mennyt sekoiluksi koko lanka. Ei tänne kyllä kehtaa kuvaa laittaa omista pizzoista kun aina on pilalla ja paskaa. :D
? Onko laittaa moisesta palauteesta esimerkkiä?
Jos vaan jätät kerrtomatta miten syöt sitä? Meinaan jos vaikka käytät erheellisesti veistä ja haarukkaa? ;-D

Mutta: totta on myös ettei hirveästi opi jos saa joka tuotoksestaan tiktok-kehuja et näyttää parhaalta mitä oon koskaan nähnyt, just hyvä! Älä vaan muuta mitään ikinä! ;-D

Rohkeesti vaan kuvia. Jos pizzat herättää keskustelua niin se ei oo kuitenkaan kritiikkiä sun makua kohtaan vaan osa voi jakaa vinkkejä vielä parempaan lopputulokseen niillä välineillä mitä kenelläkin käytössä on ja osa soittaa suutaan.
Enemmän tässä ottaa pannuun se että kun kerrot omat niksisi niin heti on joku kertomassa kuinka se on väärin ja et vaan osaa ja harjoittele. Sitten kun pistät kuvia niin sama juttu. Ei tuo ole pizza syystä xyz ja OIKEA pizza on abc. Se ei suinkaan tarkoita etteikö saisi antaa palautetta ja kommentoida mutta jotenkin helvetin turhauttavaa kun tullaan pätemään jos joku ei tee niinkuin itse syystä KOSKA NIIN PITÄÄ TEHDÄ tai muuten ei ole OIKEA pizza.
Kuvia mä en ole jaksanu edes laittaa juuri siitä syystä että ei jaksa kuunnella sitä vinkumista kuinka kaikki on taas tehty väärin ja maistuukin väärältä ja reunat on väärät ja täyte on väärin ja pohja on väärin ja lämpötila on väärin ja paistettu väärin ja lopuksi väärin syöty.

Rakentava kritiikki on aina suotavaa, mutta kun perustelut on tyyliin KUN SE VAAN NYT PITÄÄ TEHDÄ NÄIN niin eihän siinä mene kuin hermo.

Sori offtopiccia.

Jos me luvataan kehua jokaista silikonipaperia jatkossa? ;-)
Antaa porukan käyttää leivinpaperia jos haluavat. Se on eri asia antaa vinkit miten pizzaa voi operoida lapion kanssa ja jopa kannustaa kokeilemaan, kuin dumata jonkun haluama tapa toimia. On eriasia sanoa, että leivinpaperin käyttö on väärin tai paskaa kuin sanoa, että todennäkösesti parempaan tulokseen pääsee ilman ja että sen lapion käyttö ei oo niin monimutkaista ja sitä kannattaa treenata.

Jos me luvataan kehua jokaista silikonipaperia jatkossa? ;-)
Ei kyse ole siitä että pitää kehua ja nuoleskella, mutta mun mielestä on vähän turhaa ja typerää esim alkaa nillittämään että tomaattikastikkeessa on käytetty vääriä tomaatteja tai sitä on keitetty kun sitä ei pidä keittää jne. Se on sellaista turhanpäivästä nillittämistä asioista. Jos joku kysyy erikseen hyvän kastikkeen ohjetta niin sitten voi sanoa, mutta jos joku hyvää hyvyyttään jakaa reseptin niin siitä pitää alkaa nillittää että se on väärin. Tai että joku pizzan muoto on väärä. Sellaista turhaa mussuttamista.

Noo, turkkilaisen pitsan maassa kaikki muu on väärin, on liikaa reunaa tai liian vähän täytteitä tai liian kuuma uuni...

Kun on se oma tapa ja sitten on se muiden tapa eli väärin - valmistaa, syödä jne. pizzaa, valita ruokajuomansa jne. tai tykätä erilaisista pizzagenren osasista. :)

Noo, turkkilaisen pitsan maassa kaikki muu on väärin, on liikaa reunaa tai liian vähän täytteitä tai liian kuuma uuni...

En usko, että tämmöinen elitistinen uhriutuminen vie keskustelua haluttuun suuntaan

Ja itse aiheeseen: Olen törmännyt jossain "artesaanipizzerioissa" todella karkeaan jauhoon, mitä käytetään taikinan muotoilussa. Mitähän tämä mahtaa olla? Tähän asti olen käyttänyt taikinan muotoilussa ja uuniinviemisessä apuna Citymarketista löytämääni semolina-jauhoa, mutta tuo tavara on kyllä reippaasti hienompaa jauhatukseltaan.

En usko, että tämmöinen elitistinen uhriutuminen vie keskustelua haluttuun suuntaan

Ja itse aiheeseen: Olen törmännyt jossain "artesaanipizzerioissa" todella karkeaan jauhoon, mitä käytetään taikinan muotoilussa. Mitähän tämä mahtaa olla? Tähän asti olen käyttänyt taikinan muotoilussa ja uuniinviemisessä apuna Citymarketista löytämääni semolina-jauhoa, mutta tuo tavara on kyllä reippaasti hienompaa jauhatukseltaan.

Ihan vaan karkeaa vehnäjauhoa / käsittelyjauhoa tai jotkut käyttää riisijauhoa (esim kotipizza).

Jauhosta tuli mieleen että täällä puhutaan paljon semolinasta mitä en ole normikaupasta löytänyt, mutta kävin jossain itämaamarketissa niin sieltä löytyi semolinaa.. kolmella karkeudella. Siinä sitten sormi suuhun että mitähän karkeutta pitäis olla.. otin sitten summassa muistaakseni sitä keskimmäistä. Mikä sitten lienee sitä "oikeaa" eli mitä toimii parhaiten siinä uunituksessa.

? Onko laittaa moisesta palauteesta esimerkkiä?
Jos vaan jätät kerrtomatta miten syöt sitä? Meinaan jos vaikka käytät erheellisesti veistä ja haarukkaa? ;-D

Mutta: totta on myös ettei hirveästi opi jos saa joka tuotoksestaan tiktok-kehuja et näyttää parhaalta mitä oon koskaan nähnyt, just hyvä! Älä vaan muuta mitään ikinä! ;-D
Jaa-a. Kyllähän tästä langasta esimerkkejä löytyy.

Mutta sinusta ei nyt tiedä trollaatko, vittuiletko vai oletko muuten vain sarkastisen nokkela.

Kaikenlaisia pizzoja tulee kyllä tehtyä.

Itse olen joskus törmännyt myös huomattavaan karkeaan pyörittelyjauhoon ravintolassa ja jouduin kysymään tarjoilijalta, että mitä heillä käytetään. Kuulemma oli mannaryynejä, olin kyllä itsekin kokeillut joskus, mutta sama fiilis tuli suutuntumasta, kun nuo rouskui hampaissa. Karkeaa vehnäjauhoa ei kyllä erota pizzasta lainkaan, tai oma suu.

Statistiikka

Viestiketjuista
276 699
Jäsenet
77 514
Uusin jäsen
J4nn333

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom
OSZAR »